امروز چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
English
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی: ۵ گونه جانوری در خلیج فارس شناسایی و ثبت شد
بندرعباس - رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از کشف ۵ گونه جانوری در خلیج فارس خبر داد و گفت: این ۵ گونه با عنوان خلیج فارس نامگذاری شده و در دنیا به رسمیت شناخته می‌شوند.

 
 
به گزارش مرکز گردشگری علمی-فرهنگی ایران(ISTTA) به نقل از مهر، بهروز ابطحی در پیامی ویدئویی به مناسبت روز ملی خلیج فارس افزود: ۱۰ اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است، این نامگذاری یادآور رشادت ایرانیان در آزادسازی خلیج فارس از تسلط استعمارگران است که ۳۹۹ سال پیش اتفاق افتاد.
 
وی با اشاره به اهمیت و مزیت خلیج فارس برای ساکنان ایران و جنوب خلیج فارس، اظهار کرد: خلیج فارس از لحاظ اقتصادی، انرژی، دریانوردی، منابع زیستی و غیر زیستی یکی از حوضه‌های آبی بسیار مهم در جهان به حساب می‌آید.
 
ابطحی با تاکید بر اینکه برای بهره برداری و مدیریت مناسب این حوضه و برای توسعه پایدار آن به علم، به مطالعات و داده برداری نیاز داریم، خاطر نشان کرد: بر این اساس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در کنار دانشگاه‌های ساحلی و محققان دریایی کشور وظیفه خود می‌داند که بر دانش اقیانوس شناسی خلیج فارس بیفزایند و بتواند آن را در اختیار مردم و توسعه کشور قرار دهند.
 
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به بیان فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوضه خلیج فارس پرداخت و یادآور شد: انجام بیش از ۸۰ طرح تحقیقاتی در حوزه خلیج فارس، تدوین بانک اطلاعاتی نقشه های تاریخ خلیج فارس، انجام پایش مستمر دریا و ساحل در حوضه خلیج فارس، بهره برداری از بزرگترین کشتی اقیانوس شناسی غرب آسیا با نام کاوشگر خلیج فارس و انجام گشت‌های مداوم با این کاوشگر از اقدامات پژوهشگاه اقیانوس شناسی در خلیج فارس است.
 
وی با بیان اینکه تاکنون ۶ گشت سراسری در خلیج فارس انجام شده که در آن مطالعات جامعی بر روی موضوعات زیستی و غیر زیستی این حوضه انجام شده است، اضافه کرد: علاوه بر آن ۵ گونه جانوری توسط محققان این پژوهشگاه کشف و به نام "خلیج فارس" نامگذاری شده و در سطح جهان نیز این گونه‌های کشف شده به رسمیت شناخته شدند.
 
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و انجام تحقیقات فراوان، مجله ای بین المللی تهیه و منتشر می کنیم که آن را در اختیار محققان جهانی و همچنین داخلی قرار می دهیم، تهیه بانک اطلاعاتی زیستمندان و تهیه کاتالوگ و جزوه‌های مختلف از دیگر اقدامات پژوهشگاه اقیانوس شناسی در حوزه خلیج فارس است.
 
ابطحی ادامه داد: سال گذشته و در ماه‌های پیش رو با مشکل همه گیری کرونا مواجه بودیم و احتمالاً مدتی هم با آن مواجه خواهیم بود، اما سعی کردیم که کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را مداوم انجام دهیم و تلاش کنیم وقفه‌ای در آنها ایجاد نشود، در گشت آینده که در تابستان پیش رو انجام می‌شود، مطالعات وسیع‌تر و گسترده‌تری را با استفاده از تجهیزات جدید و گسترش دامنه داده برداری در خلیج فارس انجام خواهیم داد.