امروز چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
English
در دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس: نعمت‌الله امامزاده سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران:
در طی سه دهه گذشته، 160 سند همکاری در عرصه‌های مختلف با جمهوری اسلامی به امضاء رسیده است.

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، نعمت‌الله امامزاده در دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس در دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: وجود زبان و فرهنگ مشترک بین دو کشور تاجیکستان و ایران می‌تواند سبب همکاری‌های گسترده در بین این دو کشور شود.


 وی افزود: وجود زیرساخت‌های مناسب در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی در کشور تاجیکستان، سبب شده که این کشور مستعد سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: البته در طی سه دهه گذشته، 160 سند همکاری در عرصه‌های مختلف با جمهوری اسلامی به امضاء رسیده است.

امام‌زاده بیان کرد: این شرایط نشان‌دهنده همکاری مناسب دو کشور ایران و تاجیکستان است که عمدتا در بخش‌های اقتصادی و گردشگری اتفاق افتاده است.

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در سال جاری نیز به دنبال ارتقاء سطوح مناسبات بین دو کشور در عرصه‌های مختلف و به خصوص در بخش اقتصادی هستیم.

 

بخشی از سخنان سفیر تاجیکستان در دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی دانشجویان ایران:
مناسبات تاجیکستان و ایران – دو کشور همزبان و هم فرهنگ که دارای پیوندهای تاریخی و آداب و رسوم استوار دوستی و برادری و همکاری سودمند می باشند، پس از استقلال تاجیکستان آغاز گردیده ، تدریجاً توسعه پیدا کرده است.
 طی 26 سال بین تاجیکستان و ایران بیش از 160 سند مهم بین المللی به امضاء رسیده است که آنها دورنمای مناسبات دو کشور دوست و همزبان را معین ساخته ، بیانگر توسعه همکاریهای دوجانبه در بخشهای گوناگون، از جمله اقتصاد و تجارت می باشند.
اجرای طرح ساختمان نیروگاه برق-آبی " سنگ توده-2" ، تونل استقلال و برنامه ریزی ها و همکاریها در بخشهای زیر ساختی و ساختمانی ، از سهم قابل توجه مهندسان و متخصصان جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد تاجیکستان خبر می دهد.
در توسعه بخشهای اولویت دار همکاریهای اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران ( بخشهای انرژی،  حمل و نقل و ارتباطات ، کشاورزی و صنعت) زمینه ها و امکانات زیادی وجود دارد.
همکاریهای ثمربخش دوجانبه در دایره سازمانهای بین المللی ، از جمله سازمان همکاری اقتصادی نیز چشمگیر و رو به گسترش می باشد.
در چهار منطقه آزاد اقتصادی تاجیکستان طبق سندهای معیاری – حقوقی تاجیکستان ، برای سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی شرایط مساعد فعالیت فراهم آورده شده است.
همانطور که معلوم است ، تاجیکستان با ذخایر بزرگ آبی و هیدورانرژی دارای جایگاهی خاص در جهان بوده ، توسعه همکاریها در بخش انرژی می تواند بخش مهم دیگر همکاریها بین تاجیکستان و ایران باشد ( در جمهوری تاجیکستان ذخایر فراوان آب، بیش از 90 رودخانه، 13 هزار یخچال کوچک و بزرگ و بیش از1300 تالاب موجود هستند، ، سالانه 64 میلیارد مترمکعب آب روان آشامیدنی در حدود آن تشکیل می یابد که تقریباً 60%  ذخایر آبی آسیای مرکزی را تشکیل می دهد). این امکان می دهد تا 527 میلیارد کیلووات / ساعت نیروی برق در سال تولید گردد.
بنابراین، مسائل استفاده عاقلانه آب و حل دیگر مسائل مربوط به آب در منطقه و جهان از جانب بنیانگذار صلح و وحدت ملی – پیشوای ملت ، رئیس جمهور تاجیکستان جناب آقای امامعلی رحمان در بزرگترین مجمع ها و انجمنهای بین المللی به عنوان مشکل داغ و مبرم جامعه امروز بشری به میان گذاشته شد. این اقدامات نجیب جمهوری تاجیکستان را بعنوان کشور مبتکر قطعنامه های مهم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مربوط به آب در عرصه بین المللی معرفی کرد.
جای خشنودی است که چون ادامه نیک اقدامات جمهوری تاجیکستان ، 22 مارس سال جاری طبق قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت عنوان : دهه بین المللی عملیات " آب برای توسعه پایدار" سالهای 2018-2028، رسماً آغاز گردیده است.
اهداف اصلی دهه بین المللی " آب برای توسعه پایدار" – تامین امنیت اکولوژی زمین و عامل اقتصادی – تبدیل آب به منبع تولید انرژی ارزان و بدون ضرر است.
در رابطه با این دهه نوبتی ، کنفرانس بین المللی سطح بالای عملیات " آب بری توسعه پایدار، سالهای 2018-2028" که از جانب حکومت جمهوری تاجیکستان در همکاری با سازمان ملل متحد و دیگر شرکا در تاریخ 20-22 ژوئن سال جاری در شهر دوشنبه برگزار می گردد و دانشمندان و کارشناسان این بخش می توانند در کار آن حضور فعال داشته باشند.
از اینرو ، راه اندازی همکاریهای ثمربخش در بخش آب جهت توسعه پایدار ، نگهداری توازن اکولوژی و عموماً تامین صلح و امنیت همه کشورها می باشد.
با درنظر داشتن میراث غنی فرهنگی و ذخایر طبیعی ، جهت جلب تعداد زیادی گردشگر خارجی ، بخش گردشگری یکی از بخشهای اولیت دار سیاست اقتصادی کشور محسوب می شود و در مرکز توجه حکومت جمهوری تاجیکستان قرار دارد.
از اینرو در پیام سالانه به مجلس عالی جمهوری تاجیکستان بنیانگذار صلح و وحدت ملی – پیشوای ملت ، رئیس جمهور تاجیکستان جناب آقای امامعلی رحمان، با هدف ترقی در بخش گردشگری ، معرفی شایسته امکانات گردشگری کشور و فرهنگ ملی در عرصه بین المللی ، همچنین جلب سرمایه به زیرساختهای گردشگری ، سال 2018 را در جمهوری تاجیکستان سال  توسعه گردشگری و هنرهای مردمی  اعلام نموده است.
امروز طبیعت تکرارنشدنی کشور، سلسله کوههای سر به فلک کشیده ، آبهای شفابخش، تاریخ و فرهنگ قدیمی مردم تاجیک در مرکز توجه گردشگران و مهمانهان خارجی قرار گرفته است.
در سالهای اخیر در تاجیکستان انواع محتلف گردشگری، همانند کوهنوردی، قایقرانی در رودخانه های کوهستانی ، اسکی ، طبیعت گردی ، درمانی  و تفریحی ، تاریخی و فرهنگی و قوم نگاری پیشرفت قابل توجهی نموده است.
در جمهوری تاجیکستان از سال 2016 سیستم جدید تهیه روادید الکترونیکی راه اندازی گردیده است که این اقدام در راه جلب بیشتر گردشگران به تاجیکستان مساعدت خواهد کرد. همچنین تهیه روادید تاجیکستان برای شهروندان 112 کشور دنیا بطور ساد راه اندازی شده است.
در حال حاضر در تاجیکستان بیش از 100 شرکت گردشگری فعالیت دارند. تعداد آسایشگاههای تفریحی و درمانی به 70 و هتلهای مدرن هم به 160 رسیده اند.
در تاجیکستان در حدود 3000 یادگاری تاریخی موجودند که از این تعداد 2 یادگاری تاریخی در فهرست آثار تحت حمایت یونسکو قرار دارد ، و 8 اثر دیگر برای وارد شدن در این فهرست پیشنهاد گردیده اند.
جمهوری تاجیکستان طبق ریتینگ جهانی کشورها درباره خلاصه های سامانه و شبکه های جهانی موقعیت مثبتی را کسب کرده است. چنانچه :
تاجیکستان در کنار 10 کشور جالب برای بازدید گردشگران و دومین کشور دارای توریسم در حال رشد قرار گرفته ، شاهراه پامیر در ردیف 10 راه زیبای دنیا و پایتخت تاجیکستان – شهر دوشنبه جزو ده مکان امن از روی تامین امنیت شبانه وارد گردیده است.
آژانس " بی بی سی" ( بریتانیای کبیر) جمهوری تاجیکستان را در ردیف 10 کشور جالب برای بازدید گردشگران اعلام نموده است.
شبکه اجتماعی " گلوب اسپاتس" (Globe Spots) جمهوری تاجیکستان را در سطر ده کشور اول برتر دنیا برای گردشگری تاریخی و پیاده روی جای داده است.
تاجیکستان از لحاظ سیستم ساده گرفتن روادید  نوع گردشگری در فهرست پنج کشور پیشرو جهان مقام چهارم را اشغال می نماید.
در شاخص جهانی رقابت پذیری در بخش گردشگری، که از جانب انجمن جهانی اقتصادی در سال 2017 معرفی گردید، جمهوری تاجیکستان در طی دو سال اخیر ، بهترین شاخص را در بخشهای " امنیت" ، " سلامت و بهداشت" به دست آورد.
جالب توجه است که تاجیکستان در فهرست کشورهایی که در طی یکسال بهترین جهشهای توریستی را نشان داده اند، در رتبه سوم پس از ژاپن و آذربایجان قرار گرفته است.
جمهوری تاجیکستان از جمله کشورهای جوانی است که تازه به استقلال بازرگانی قدم نهاده ، در این بخش تجربه کسب می کند. از این لحاظ ، راه اندازی همکاریهای سودمند با کشورهای توسعه یافته جهت آموزش و تطبیق تجربه آنها درباره توسعه گردشگری ، ضروری و به موقع است.
در این رابطه بنظر می رسد جهت توسعه همکاریهای فرهنگی و شناسایی بیشتر با عرف و عادت مردم و آثار تاریخی و معیاری و طبیعت جذاب کشورهای منطقه و جهان همکاریهای زیرین موافق با هدف ما است:
-    هماهنگ نمودن فعالیت و راه اندازی همکاریهای نهادهای فرهنگی کشورها در بخش گردشگری؛
-    مساعدت برای برقراری همکاری و روابط شرکتهای دولتی و خصوص توریستی؛
-    مناسبتهای علمی در بخش بررسی میراث فرهنگی ، موزه شناسی، توریسم، تعمیر و ترمیم آثار تاریخی و فرهنگی؛
-    تبادل تجربه در خصوص تبدیل موزه – مکانهای ممنوع به مراکز رشد فعالیت علمی – تحقیقاتی ، مراکز رشد گردشگری؛
-    برگزاری همایشهای علمی ؛
-    تهیه استراتژی مشترک کشورها جهت توسعه فرهنگ توریسم در این منطقه .
با در نظر داشتن مشترکات فراوان فرهنگی و تاریخی با جمهوری اسلامی ایران ، شرکتهای خصوصی گردشگری و نهادهای مربوطه تاجیکستان و ایران می توانند در زمینه های تبادل گروههای توریستی ، در بخشهای گردشگری کوهنوردی ، اکوتوریسم  و قوم شناسی همکاریهای متقابلاً سودمندی را راه اندازی نمایند.
امیدوراریم این همایش برای تقویت همکاریهای اقتصادی ، فرهنگی و گردشگری مساعدت نموده ، نتایج آن در پیشرفت همکاریهای تاجیکستان و ایران و کشورهای منطقه سهم بسزایی خواهد داشت.