امروز چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
English
دیدار اعضای شورای سیاستگزاری دوازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی خلیج فارس با نماینده ولی فقیه در استان بوشهر
اعضای شورای سیاستگزاری دوازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی خلیج فارس با حضرت آیت الله صفایی نماینده محترم ولی فقیه در استان بوشهر دیدار کردند.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، در حاشیه برگزاری دوازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی خلیج فارس که مقرر است اردیبهشت ماه 1397 در استان بوشهر برگزار گردد، جلسه ای با حضور اعضای شورای سیاستگزاری همایش متشکل از مهندس علیرضا زجاجی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر سید سعید هاشمی معاون آموزشی جهاددانشگاهی، دکتر احمدی زاده رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر و رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در دفتر نماینده ولی فقیه استان بوشهر حضرت آیت الله صفایی بوشهر برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس زجاجی نایب رئیس شورا و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، گزارشی از اهداف و روند انجام اولین همایش بین المللی خلیج فارس را تشریح نمودند که در مرحله اول اهمیت نام خلیج فارس مد نظر قرار دارد و پس از آن رویکرد فرهنگی و گردشگری با محوریت منطقه خلیج فارس با حضور صاحب نظران و سفرای کشورهای خارجی به عنوان هدف اصلی مورد توجه قرار دارد.
در ادامه دکتر سید سعید هاشمی معاون آموزشی جهاددانشگاهی و دبیر کمیته علمی همایش درخصوص کیفیت برگزاری همایش و مقالات واصله به دبیرخانه گفت: تا كنون مقالات بسیاری واجد ويژگي هاي علمي در محورهاي مربوطه به دبيرخانه همايش ارسال شده اند و نظر به اینکه این همایش بعد بین المللی هم خواهد داشت در کمیته علمی و داوری همایش نگاه سخت گیرانه ای به مقالات ارسالی وجود دارد تا بتوانیم همایشی در خور شأن نظام جمهوری اسلامی و با کیفیت عالی برگزار کنیم.
وی یادآور شد: در مدت برگزاری این همايش، ارائه سخنراني هاي مقامات و مسوولان و اساتيد صاحب نظر در موضوع خليج فارس و نيز پانل هاي تخصصي در دو نوبت صبح و عصر پيش بيني شده است و مقالاتي در قالب پوستر ارائه خواهد شد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد:  علاوه بر سخنرانی و ارایه مقالات در بخش جنبی همایش، كتاب مجموعه مقالات همايش رونمايي خواهد شد و از برگزيدگان مقالات برتر و اساتيد شاخص ملي تقدير خواهد شد.
در ادامه رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و مجری همایش با ارائه کلیاتی درخصوص برگزاری همایش گفت: نخستین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همايش ملی علمي- فرهنگی خليج فارس به منظور تحقق اهداف فرهنگي نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، شناساندن و شناسايي بيش از پيش نام و مزيت‌هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و گردشگري منطقه خليج فارس با رویکردی کاربردی و نيز افزايش روح همكاري جمعي، كشف و شكوفاسازي خلاقيت دانشجويي، توسط مركز گردشگري علمي- فرهنگي دانشجويان ايران وابسته به جهاد دانشگاهي با سابقه برگزاري موفق یازده دوره همايش 10 و 11 اردیبهشت ماه 1397 برگزار می‌گردد.
وی هدف از برگزاری همایش را فراهم ساختن زمینه های مطالعات کاربردی در برابر بدعت گذاريهاي آگاهانه یا ناآگاهانه ای که سال هاي اخير به منظور مصادره سرمايه هاي فرهنگي و متعلقات هويت ملي ايرانيان صورت می گیرد عنوان کرد و افزود: این همایش با رویکرد علمی-فرهنگی و در  محورهای فرهنگ، هنر و معماری حوزه خلیج فارس، گردشگری در تعاملات بين المللی حوزه خليج فارس، گردشگری در منطقه خليج فارس؛ فرصت ها و چالش ها، ایده های نو به منظور شناساندن جاذبه های گردشگری خلیج فارس، راهبردها و فرصت هاي سرمايه گذاري گردشگری در منطقة خلیج فارس، ایمنی و حقوق گردشگران در منطقه خلیج فارس،  توسعه پایدار گردشگری خلیج فارس و سواحل آن، توانمندی های منطقة خلیج فارس در حوزة گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم و سلامت و توسعة گردشگری سواحل خلیج فارس با بهره مندی از توانمندی جوانان و نخبگان کشور را برگزار می کند. وی همچنین افزود: امید است این همایش بستری باشد برای گفت ‌و شنود و تبادل‌ نظر ميان انديشمندان، استادان، پژوهشگران و دانشجويان و استفاده از مطالعات کاربردی نو و دستاوردهای علمی تا افق‌ هاي نوين براي دستيابي به راه‌ هاي مؤثر در توسعه‌ همه جانبه خليج فارس بگشاید و زمینه ساز صلح و توسعه پایدار خلیج فارس و حفظ، پاسداشت و تداوم فرهنگ و تمدن اصیل و نجیب ایرانی گردد.
احمدی زاده دبیر کمیته پشتیبانی و رئیس جهاددانشگاهی واحد استان بوشهر به عنوان میزبان همایش اظهار داشت: جهاددانشگاهي در راستاي هم‌افزايي قلم‌ها و قدم‌هاي خدوم و غيور و اراده‌هاي بي‌شائبه و علمي و با توجه به وظیفه ملی و دینی خود در دفاع از هویت و آرمانهای بزرگ کشور ایران و به ویژه خلیج  فارس٬ خود را موظف به دفاع همه جانبه علمي و مستند از این پهنه آبی ارزشمند کشورمان و معرفي مزيت‌هاي بي‌شمار اقتصادي، فرهنگي، تجاري، گردشگري، ترانزيتي و نظير آن می‌داند؛ از همین‌رو این واحد تمام تلاش خود را به منظور میزبانی شایسته و بایسته همایش مذکور خواهد کرد.
بعد از استماع نظر تعدادی از اعضای شورای سیاستگزاری همایش، حضرت آیت الله صفایی نماینده محترم ولی فقیه ضمن تشکر و قدردانی از حضور مسئولین جهاد دانشگاهی کشور و انتخاب بوشهر به عنوان محل برگزاری همایش بین المللی که کانون بسیار مهم منطقه ای در خلیج فارس محسوب می‌شود افزود : تاریخچه بوجود آمدن آبراه و دگردیسی وجود قاره نشان از قدمت این منطقه و نام خلیج فارس دارد، جهان آینده جهان آبراه‌ها خواهد بود و کشوری موفق خواهد بود که دانش و کنترل آبراه‌ها را داشته باشد . به لطف الهی ثروت و ظرفیت فوق العاده ای برای کشور مهیا شده است و خلیج فارس محل تولد اندیشه ها و علوم نو بوده که ما متاسفانه از هیچکدام از این ظرفیت ها استفاده ای نکرده ایم و این همایش بزرگ باید بتواند منشا خیر و برکت برای کشور باشد .
اقتصاد کرانه ها از مهم‌ترین ظرفیت های اقصادی دنیا هستند که نادیده گرفته شده و باید ظرفیت خلیج و کرانه بررسی شود و در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی بکار گرفته شود.
آیت الله صفایی افزود: بُعد گردشگری و اقتصادی خلیج فارس که تا کنون مورد کم لطفی قرار گرفته باید به همت مسئولین شکوفا شود و در پایان تأکید نمودند که همایش باید با همدلی و هوشیاری کامل مسئولین و به نحو احسن و آنگونه که در شأن کشور و نظام اسلامی است برگزار گردد.
•    گفتنی است دوازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی خلیج فارس به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در تاریخ 10 و 11 اردیبهشت ماه 1397 در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار می شود.