امروز چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
English
چگونه سیاست‌های ترامپ چهره گردشگری آمریکا را مخدوش کرد؟ گزارش فوربس از «رکود ترامپی» توریسم
پس از به قدرت رسیدن ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی، بسیاری از فعالان حوزه توریسم نسبت به سیاست‌های نادرست وی در مورد این بخش از اقتصاد هشدار داده و مدعی شدند که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا منجر به رکود این بخش و آسیب‌های اقتصادی به آن خواهد شد. با گذشت چند ماه از این رویداد، اکنون آثار و نتایج تصمیمات وی پدیدار شده و پیش‌بینی این متخصصان به تحقق پیوسته است...

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان((ISTTA) به نقل از دنیای اقتصاد، پس از به قدرت رسیدن ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی، بسیاری از فعالان حوزه توریسم نسبت به سیاست‌های نادرست وی در مورد این بخش از اقتصاد هشدار داده و مدعی شدند که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا منجر به رکود این بخش و آسیب‌های اقتصادی به آن خواهد شد. با گذشت چند ماه از این رویداد، اکنون آثار و نتایج تصمیمات وی پدیدار شده و پیش‌بینی این متخصصان به تحقق پیوسته است. چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در این مدت با تصمیماتی همچون ممانعت ورود مهاجران برخی کشورهای با اکثریت مسلمان به این کشور، تخریب چهره عمومی از آمریکا در سطح جهان و برخی عوامل دیگر منجر به از دست رفتن محبوبیت گردشگری ایالات متحده شده است. البته در این میان قدرتمندتر شدن دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی و تقویت شاخص دلار که به‌خصوص در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۷ مشاهده شد و منجر به گران‌تر شدن سفر به این کشور شده، بی‌تاثیر نبوده است.

آثار اعلام ممنوعیت‌های مهاجرتی
فوربس در جدیدترین مقاله خود به بررسی آثار منفی ترامپ بر اقتصاد و گردشگری ایالات متحده آمریکا پرداخته است. الکساندرا تالتی در گزارش خود با اشاره به اینکه ایالات متحده مدت‌ها در فهرست مقاصد برتر قرار داشت اما مطابق گزارش‌های جدید، گردشگران بین‌المللی برای انتخاب مقصد سفر آینده خود به این کشور محتاط هستند، می‌نویسد: «براساس داده‌های موسسه «فوروارد کیز» که موسسه‌ای اروپایی و پیش‌بینی‌کننده سفر است، پس از اعلام دو ممنوعیت سفر ایالات متحده در ماه‌های ژانویه و مارس، تعداد گردشگران بین‌المللی وارد شده به آمریکا به‌طور قابل توجهی افت کرده است.» وی ادامه می‌دهد: «نگاهی به تعداد گردشگران ورودی ایالات متحده یا به عبارت دیگر تعداد توریست‌های بین‌المللی که وارد فرودگاه‌های سراسر این کشور شده‌اند حاکی از آن است که تعداد ورود بازدیدکنندگان پس از اعلام نخستین ممنوعیت سفر در روز ۲۷ ژانویه، کاهش ۳/  ۱ درصدی یافته است.»

تالتی می‌افزاید: «در روز ۲۶ ژوئن، وقتی دومین ممنوعیت سفر اعلام و تا حدودی اجرا شد، گردشگران ورودی به این کشور بیش از ۲ درصد کاهش یافتند.» به نوشته فوربس، متخصصان انتظار داشتند تعداد گردشگران ورودی به ایالات متحده با نخستین فرمان اجرایی در ماه ژانویه، کاهش یابد، زیرا علاقه اروپایی‌ها نسبت به بازدید از آمریکا ۱۲ درصد کاهش نشان می‌داد اما دیدن اینکه کاهش تعداد ورودی‌ها تا این حد به سرعت رخ داد، حیرت‌انگیز است. لی آبامونته، یک متخصص سفر آمریکایی معتقد است: «ممنوعیت‌های سفر پیچیده و گیج‌کننده کاری به جز بدتر کردن اعتبار کشور در سراسر جهان نکرده‌اند.» اگرچه وی باور دارد که یک فرآیند ارزیابی باید وجود داشته باشد اما عنوان می‌کند که در حال حاضر بسیار سختگیرانه و برای بسیاری از شهروندان جهان گیج‌کننده است. براساس این گزارش، افت درصد کوچکی از گردشگران ورودی وقتی براساس دلار محاسبه شود، مقدار بی‌اهمیتی نخواهد بود.

براساس اطلاعات «سلکت یواس‌ای» که شرکتی تحلیلگر در زمینه تجارت خارجی است، در سال ۲۰۱۶، صنعت سفر و توریسم ایالات متحده بیش از ۵/  ۱ تریلیون دلار به تولید اقتصادی این کشور کمک و از ۶/  ۷ میلیون شغل حمایت کرد؛ این به معنای ۷/  ۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور بوده است. لیز کارلسون نیز که یک وبلاگ‌نویس متخصص در حوزه سفر است و به عنوان بهترین وبلاگ‌نویس نیوزیلند نیز انتخاب شده، می‌گوید: «از کاهش تعداد گردشگران ورودی آمریکا تعجب نمی‌کنم.» وی که یک آمریکایی ساکن در نیوزیلند است که بیشتر دوستانش خارجی هستند، معتقد است هر یک از فرمان‌های ممنوعیت سفر در کنار ممنوعیت حمل لپ‌تاپ موجب شده‌اند بسیاری از افراد از سفر به این سرزمین اجتناب کنند. کارلسون ادامه می‌دهد: «هروقت با گردشگران برخورد می‌کنم، همه چیزهایی در این مورد می‌گویند و این موارد مثبت نیست. دوستانم که اخیرا به آمریکا سفر کرده‌اند در مورد قوانینی که به موجب آن بتوان درون تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها را بررسی کرد، نگرانند.»

فوربس در ادامه شرح می‌دهد که پس از دومین ممنوعیت سفر، شرکت «آکسفورد اکونومیکس» که یک شرکت تحلیلگر و مشاور است، دریافته بود سفرها به مقصد آمریکا می‌توانند به دلایلی همچون فرمان‌های ممنوعیت و رویه‌های محدود کردن مهاجرت به آمریکا کاهش ۸ درصدی پیدا کنند. آمار کنونی موسسه «فوروارد کیز» حاکی از آن است که گردشگران ورودی به آمریکا در مجموع از اول ژانویه تا ۳۰ سپتامبر کاهش ۴/  ۱ درصدی یافته‌اند و این در حالی است که تعداد گردشگران بین‌المللی رشد ۶/  ۴ درصدی یافته است. بنیانگذار و مدیرعامل موسسه فوروارد کیز، اولیویه جگر، معتقد است تازه‌ترین یافته‌ها آنچه را که این موسسه از زمان اعلام نخستین طرح ممنوعیت سفر پیش‌بینی کرده بود، تایید می‌کند. «رکود ترامپی» وجود دارد و دلار قدرتمند نیز آن را تشدید کرده است. وی می‌افزاید: «این امر باید برای اقتصاد آمریکا نگران‌کننده باشد. بخش سفر برای ایالات متحده درآمد زیادی ایجاد می‌کند و در مقایسه با سایر بخش‌های جهان، صادرات گردشگری این کشور در حال از دست دادن جایگاه خود هستند.»

چالش هفتمین کارفرمای اقتصاد
براساس گزارش فوربس، همه اینها در حالی است که گردشگری هفتمین کارفرمای بزرگ و بخش پراشتغال در اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۲، نزدیک به ۸۴ درصد از شرکت‌های سفر خود را به عنوان شرکت‌های کوچک معرفی کرده بودند. برای این دسته از اتباع آمریکایی، چشم‌انداز آتی نامناسب است. در طول سه ماه نخست ریاست‌جمهوری ترامپ، تعداد گردشگران خارجی بازدیدکننده از ایالات متحده حدود ۶۹۸هزار گردشگر کمتر شد و براساس آماری که به‌تازگی از سوی وزارت بازرگانی آمریکا اعلام شده است، با کاهش قابل توجهی به ۸/  ۱۵ میلیون نفر رسید. براساس گزارش موسسه «توریسم اکونومیکس» این میزان کاهش به معنی از دست رفتن هزینه‌کرد ۷/  ۲ میلیارد دلاری در این کشور است.

از سوی دیگر، در شهرهایی مانند نیویورک، گردشگران خارجی چهار برابر بیشتر از گردشگران داخلی خرج می‌کنند؛ بنابراین حتی افت اندکی در گردشگران ورودی زیان‌های بزرگی را بر جای خواهد گذاشت. براساس گزارش موسسه «یواس تراول»، هزینه‌کرد سفرهای بین‌المللی مستقیما از ۲/  ۱ میلیون شغل در آمریکا حمایت می‌کنند که دستمزدی قریب به ۴/  ۳۲ میلیارد دلاری را شکل می‌دهند. برآورد می‌شود که گردشگران خارجی معمولا حدود ۴۳۶۰ دلار حین بازدید از آمریکا و بیش از ۱۸ شب اقامت از این کشور، خرج می‌کنند.

در همین حال، شهرهایی در سراسر آمریکا دیوارنویسی‌هایی کرده و نسبت به کاهش درآمدهای توریستی اعتراض کرده‌اند. انجمن توریسم لس‌آنجلس امسال زودتر کارهای خود را شروع و میلیون‌ها نفر را به کمپین بازاریابی خود برای خوشامدگویی به خارجی‌ها دعوت کرده است. سایر انجمن‌های توریسم کمپین‌های مشابه خود را دنبال کرده‌اند. با این وجود، فرمان سوم اجرایی می‌شود و قرار مبنی بر رسیدگی دادگاه دیوان عالی به ممنوعیت‌های سفر پیشین لغو شده است. به این ترتیب بسیاری از متخصصان سفر در ابهامند که آیا این به معنای شروع یک وقفه دیگر برای بخشی از اقتصاد آمریکا خواهد بود و گردشگران مقاصدی را که سیاست‌های صدور ویزای راحت‌تر و جامع‌تری دارند، انتخاب خواهند کرد؟

تصویر جهانی ترامپ و آسیب‌های توریسم
افزون بر این، نگاهی به گزارش‌های موسسه تحقیقاتی پیو حاکی از بدتر شدن دیدگاه‌ها‌ نسبت به آمریکا است. ‌تحقیقات این سازمان که در ۳۷ کشور و در پایان ماه ژوئن انجام شده بود، نشان می‌دهد دیدگاه‌های مثبت نسبت به ایالات متحده افت کرده است. البته میزان این افت در مناطق مختلف جهان متفاوت است. با این حال، میزان مثبت بودن دیدگاه‌ها به ایالات متحده تنها در کشورهایی همچون ویتنام و روسیه بالاتر رفته است و این در حالی است که در بخش اعظمی از جهان شامل مکزیک، کانادا، آمریکای لاتین و کشورهای اروپای غربی نگرش مثبت به آمریکا با تغییرات منفی روبه‌رو شده است.  در سال‌های پایانی دولت اوباما، حدود ۶۴درصد از این نمونه آماری دیدگاه مثبتی به ایالات متحده داشتند؛ حال آنکه در این گزارش اخیر، این میزان به ۴۹ درصد کاهش یافته است.

قطعا چنین کاهش محبوبیت و تخریب چهره و وجهه‌ای می‌تواند بر سفر به این کشور در کنار محدودیت‌های دیگری که از سوی ایالات متحده صورت گرفته است، موثر باشد. به‌خصوص در این مورد، باید به وضعیت اروپای غربی توجه کرد. مطابق تحقیقات این موسسه معتبر، در کشورهایی مانند اسپانیا، آلمان، سوئد و نیز ترکیه، ایتالیا، فرانسه و انگلستان، دیدگاه‌ها در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال‌های پیشین منفی‌تر شده‌اند. در آن سوی آسیا و اقیانوس آرام نیز کشورهایی همچون هند، مالزی، استرالیا و ژاپن دیدگاه‌های منفی‌تری نسبت به آمریکا پیدا کرده‌اند.  با این اوصاف کارشناسان بر این باورند که سیاست‌های مهاجرتی ترامپ، اعلام ممنوعیت برای ورود برخی کشورها، عدم محبوبیت و تخریب چهره آمریکا توسط ترامپ با سیاست‌های مختلف، منجر به این خواهد شد که اقتصاد توریسم در ایالات متحده وخامت بیشتری پیدا کند؛ وخامتی که از هم‌اکنون نیز آثار آن پدیدار شده است. ‌‌
 

امیر شاملویی

http://static2.donya-e-eqtesad.com/servev2/UodWOr2AQzh1/aztreVakjSU,/%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C.jpg

http://static3.donya-e-eqtesad.com/servev2/UWuZBLdGgdv5/aztreVakjSU,/%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C.jpg