امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403
English
دهمین همایش ملی – علمی پژوهشی خلیج فارس پایان یافت
اختتامیه دهمین همایش ملی علمی-پژوهشی خلیج فارس با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر شخصیتهای علمی و کشوری در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد.

 

به گزارش دبیرخانه دائمی همایش ملی خلیج فارس، علی لاریجانی در این مراسم با تاکید بر اینکه استفاده از منابع خلیج‌فارس احتیاج به همگرایی بیشتر دارد، گفت: شاهدیم که بسیاری از همسایگان ما منافعشان را به سادگی هدر می‌دهند و برای عجله‌ای که در استفاده از این منابع دارند، جیب دیگران را پر می‌کنند.
وی تصریح کرد: خلیج‌فارس مسایل گوناگونی دارد که اگر ما و همسایگانمان رویکرد درستی داشته باشیم، می‌توانیم بهره‌های زیادی از آن ببریم و خلیج‌فارس مظهر برکت برای منطقه باشد، البته رویکرد دیگر می‌تواند چالش‌های بلاوجه پیرامون خلیج‌فارس به‌وجود آورد که در این شرایط آنهایی که بر طبل باطل می‌کوبند زیان و خسران اساسی را می‌برند، نه کشورهایی که حق‌طلبند و از قدرت و مانور لازم در منطقه برخوردارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتضا می‌کند همگان به خلیج‌فارس و مسائل آن با دقت و طمأنینه توجه کنند، گفت: یکی از موضوعات مهم در این منطقه استفاده درست و صحیح از بُعد اقتصادی خلیج‌فارس است.
لاریجانی با اشاره به این‌که اگر رویکرد درستی نسبت به مسائل خلیج فارس داشته باشیم، بهره‌های زیادی از آن می‌توانیم ببریم، گفت: خلیج فارس سرزمین و خوان گسترده‌ای است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. پرتغالی ها و اسپانیایی‌ها نیز برای استفاده از همین مواهب به این منطقه آمدند.
لاریجانی با اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت بالای نفتی و عمیق گازی برخوردار است، گفت: ۵۰ درصد نفت دنیا و ۳۰ درصد گاز دنیا و ذخایر دریایی دیگری در این منطقه قرار دارد و این نشان‌دهنده آن است که بهره‌های اقتصادی از این منطقه بسیار زیاد است، به همین دلیل یک نگاه فریب‌آمیز به این منطقه وجود داشت و الان نیز وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره‌ی مسائل امنیتی حوزه‌ی خلیج فارس نیز توضیح داد: به دلیل حسایت‌های موجود نگاه ویژه‌ای به این حوزه می‌شود؛ این موضوع را در چند جنگ رخ داده می‌توان دید. حوزه‌ی خلیج فارس زنده است و حرکت در آن وجود دارد.
لاریجانی با طرح این مسئله که در سال‌های اخیر چندین جنگ در این منطقه انجام شده است، بیان کرد: این منطقه زنده است و حرکت در آن آغاز شده است و این حرکت و موج آن شرایط منطقه را عوض می‌کند.
وی گفت: هم موقعیت اقتصادی منطقه و هم زنده و پرتحرک بودن منطقه از نظر سیاسی که امواجش جاهای دیگر را گرفت توجهات را جلب کرد. از این‌رو می‌بینیم که اینجا محل رفت و آمد کشورهای بزرگ شده، به نحوی که هم نیرو می‌آورند و هم پایگاه‌های مختلف می‌زنند و یک آوردگاه فعال است.
لاریجانی درباره‌ی جعل نام خلیج فارس نیز اظهار کرد: درباره‌ی نام خلیج فارس ابهامی وجود ندارد، اما چرا برخی شبه ها را ابهام کرده‌اند؛ آن‌ها تصور می‌کردند این کار زمینه‌ای برای فشار سیاسی است، در حالی که ما سایش با همسایه‌ها را دنبال نمی‌کنیم و مبنای حرکت‌های ما جنس ناسیونالیستی ندارد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی که در اختتامیه‌ی دهمین همایش ملی علمی-پژوهشی خلیج فارس در بندرعباس سخن می‌گفت، اضافه کرد: دورنمای منطقه پاک‌تر از گذشته است، چون کسانی که دنبال دسیسه بوده‌اند دچار فرسودگی شده‌اند و حالا به دنبال گونه‌ی دیگری از نفوذها و نقشه‌ها هستند. بیداری اسلامی در منطقه امری واقعی است که قراردادن سدهائی در مقابل آن باعث می‌شود در آینده با انفجارهائی روبه‌رو شویم.
همچنین در اختتامیه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ایراد سخنرانی با اشاره به اینکه تا ایران و ایرانی زنده است، این گوهر ناب به نام خلیج فارس باقی می‌ماند، خاطرنشان کرد: کشورهایی که سابقه تاسیس آنها به پنج دهه هم نمی گذرد، با استدلا ل‌های غیر واقعی به دنبال بعضی تعریف‌ها هستند که هیچگاه موفق به اهداف خود نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه خلیج فارس یادآور شکست مزدوران متجاوزگر، زیر گام‌های استوار ایرانیان است، اظهار کرد: تمدن امروزی برای ادامه حیاط خود به خلیج فارس نیاز دارد و بی آن تشنه می‌ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که خلیج فارس "نگین نیلگون" گذشته‌های بسیار دور بر انگشتر مینایی ایران است، ادامه داد: به باور بنده فلسفه ظریفی در پس نام گذاری روز خلیج فارس نهفته است و دنیای امروز حافظه تاریخی لرزان دارد و زمانی که می بینند جمهوری اسلامی در مقابل خواسته‌های نا به حق بیگانگان سر تعظیم فرود نمی‌آورد، به توهمات خود دامن می‌زنند تا ایران را تحت فشار خود قرار دهد و امتیازی کسب کنند در حالی که در خیال واهی به سر می برند.
علی جنتی: باید به درایت بتوان از نام خلیج فارس دفاع کرد و نباید در نزاع های قومی و نژادی داخل کشور شرکت کنیم، زیرا تمامی این موضوعات توطئه‌ای برای اختلاف میان هموطنان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ایرانیان هزار سال است که با اعراب در ارتباط هستند، اظهار کرد: خلیج فارس، خلیج صلح و دوستی و ایران سرشت تاریخی در دفاع از این خلیج همیشه فارس دارد و پدران ما که دریایشان خلیج فارس بود، از خرد، تدبیر و دانایی بهره می‌بردند و اکنون که نام آن همچنان خلیج فارس است، با پشتوانه علم و خرد باید در حفظ ان کوشا باشیم و روح دریا در آن بپروراند.
وی درباره برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس بیان کرد: خوشبختانه گام های موثر در این راه برداشته شده است اما تا رسیدن به مقصود نهایی راهی طولانی در پیش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از ناشرانی که در زمینه اثبات و حقانیت خلیج فارس به فعالیت می پردازند را ضروری دانست و افزود: باید با برپایی نمایشگاهایی از اسناد خلیج فارس زمینه را برای حضور عموم مردم و بالا رفتن آگاهیشان بالا ببریم.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید دبیرخانه همایش ملی روز خلیج فارس به بنیادی عظیم در جهت رونق گردشگری استان‌های همجوار خلیج فارس و سربلندی نام آن تبدیل شود.
در این مراسم دکتر مهدی فیض معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز با اشاره به فعالیت علمی جهاددانشگاهی در جهت حفظ نام و پاسداشت خلیج فارس گفت: جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی و فرهنگی است که با حمایت از چاپ مقالاتی با موضوع خلیج فارس در نشریات خارجی به دفاع غیرسیاسی از عنوان خلیج فارس می‌پردازد.
مهدی فیض در مراسم اختتامیه روز ملی خلیج فارس در بندرعباس افزود: جهاد دانشگاهی در راستای اقدامات فرهنگی خود برای مخاطبانش که عموما دانشجو هستند، دهمین دوره‌ی همایش ملی و پژوهشی خلیج فارس را با دریافت 689 مقاله در زمینه‌های حقوقی،‌ سیاسی، فرهنگی،‌ هنری و زیست‌محیطی برای ایجاد ترغیب در دانشجویان برگزار کرد.
وی اظهارکرد: دانشجویان ما باید در زمینه‌ی پژوهش‌ها و تحقیقات پایان‌نامه‌ای خود در موضوع خلیج فارس بیش از پیش به این موضوع بپردازد.
این مقام مسئول با تاکید بر این‌که هر چه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در زمینه‌ی خلیج فارس انجام شود، باز هم کم است، اضافه کرد:‌ این نهاد انقلابی و فرهنگی از انتشار مقالاتی با موضوع خلیج فارس در نشریات خارجی حمایت کرده است و به نوعی به دفاع غیرسیاسی از خلیج فارس می‌پردازد.
وی افزود: به دنبال برگزاری بین‌المللی همایش علمی - پژوهشی خلیج فارس در سال آینده هستیم تا بتوانیم نام خلیج فارس را بیش از پیش در سطح جهان مطرح کنیم.
وی در پایان درباره‌ افتتاحیه دهمین همایش علمی - پژوهشی خلیج فارس در روز گذشته گفت: 13 مقاله از 52 مقاله آثار برتر انتخاب شدند که این مقالات برتر در یک کتاب دو جلدی منتشر شده و امیدواریم در سال‌های آینده این حرکت فرهنگی با شکوه و عظمت بیشتری انجام شود تا باعث سربلندی خلیج فارس شود.
دهمین همایش ملی علمی-پژوهشی خلیج فارس با هدف بزرگداشت نام و شناخت مزیت‌های راهبردی و فرهنگی این خطه کشور و بمناسبت روز ملی خلیج فارس 9و10 اردیبهشت ماه با حضور شخصیتهای کشوری و علمی در استان هرمزگان برگزار شد. این همایش با همکاری مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری هرمزگان و جهاددانشگاهی هرمزگان برگزار شد.