امروز پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
English
تلاش قطر برای جعل نام خلیج فارس؛ از الجزیره تا جام جهانی 2022
دكتر مجيد تفرشي در دهمين همايش ملي علمي – پژوهشي خليج فارس گفت: دولت قطر سالهاست پروژه های بزرگ تبلیغاتی و رسانه ای خود را برای جعل نام خلیج فارس کلید زده است؛ تاسیس شبکه الجزیره و میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 از تلاش های او در این راستاست.

 

به گزارش دبيرخانه دائمي همايش ملي خليج فارس، دكتر مجيد تفرشي، استاد و پژوهشگر اسناد ايراني در دهمين همايشي ملي علمي – پژوهشي خليج فارس در بندر عباس ضمن بيان اين مطلب گفت: گريزان هستم از اينكه درخصوص بحثي به اهميت و قداست خليج فارس به صورت گسترده كلي گويي كنم؛ اما به دليل حجم مطالب و مصايبي كه در اين زمينه وجود دارد ناچارم از ابواب مختلف به طور مختصر مطالبي را در جمع پژوهشگران حاضر در اين همايش علمي عنوان نمايم.
وي افزود: در اين مجال راجع به مساله ضرورت ايجاد كمپين بين المللي در راستاي دفاع از منافع ملي ايران با محوريت خليج فارس نكاتي را بيان مي كنم؛ اين موضوع دغدغه شخصي بنده طي سال هاي متمادي است، شايد سالها پيش هم مي توانستیم به اين موضوع بپردازيم كه متاسفانه سياست هاي حوزه بين الملل كشور اين موضوع را در اولويت پرداخت خود قرار نداد. به نظر مي رسد ايران امروز وارد شرايط نويني در بعد بين المللي شده است و بايد در شرايط فعلي بازنگري جدي و علمي نسبت به منافع ملي خود در سطح جهان داشته باشيم.
اين استاد اسناد ملي ادامه داد: همه ما مي دانيم كه در سال هاي حكومت قاجار و پهلوي، ايران ماجراهای زيادي را در منطقه داشته است و خليج فارس نيز از اين مسأله تاريخي مستثني نبوده است، به گواه تاريخ دولت بريتانيا و دست نشاندگان آن در اين منطقه در آن روزگار در راستاي سياست ايران زدايي از خليج فارس قصد خريد كل جزاير منطقه را دنبال مي كردند و بعد و بعدتر در حكومت محمدرضا شاه نيز منطقه خليج فارس با چند چالش جدي مواجه بوده است.
وي افزود: اپك و سلطه ايران بر آن، زفار، تأسيس امارات، جنگ عراق علیه ایران و ... از آن دسته بازي هاي سياسي آن دوره عليه منافع ملي خليج فارس بوده است. همچنين اولين اعلاميه عراق براي توجيه بين المللي حمله نظامي به ايران(شهريورماه 1359) نيز با ادعای دفاع از حاكميت عربي در منطقه عربستان اشغال شده(منظور خوزستان) بوده است؛ بنابراين مسآله بازيگران جهاني و نقشه هاي شوم آنها عليه منافع ملي ايران موضوعي پيش پا افتاده و ساده اي نيست كه بخواهيم ساده از كنار آن بگذريم.
تفرشي ادامه داد: متاسفانه طي سال هاي اخير سياست هاي نادرستي در سطح بين الملل اعمال شد كه جبران آن به تلاش و تحقيق علمي نيازمند است؛ بايد گفت در دولت جديد كه به نظر مي رسد دنيا روي خوشي به ايران نشان داده است بايد از موقعيت جاري براي ترميم و بهبود مسايل تاريخي كه منافع ملي و به ويژه منافع حوزه خليج فارس را تهديد مي كند، سود برد.
اين استاد دانشگاه در ادامه تصريح كرد: مساله خليج فارس مسأله آني، حياتي و ملي ايران است؛ اين مسأله، مسأله ديروز، امروز و فردا نيست مسأله همواره ماست. مسأله ايست كه ايران هر روزه با آن مواجه است و بايد در ابعاد منافع آني، ميان مدت و راهبردي آن برنامه علمي داشته باشد.
تفرشي اظهار كرد: در اين مسأله به چند نكته اساسي بايد توجه كرد طی چند سال است كه كمپين جدي با ابعاد رسانه اي، تبليغاتي در دنيا وجود دارد كه درآمد سرشاري را براي جذب و استفاده از بهترین محققان حوزه خليج فارس به کار می گیرند. دراین میان کمتر پژوهشگری وجود دارد که به خاطر انصاف سخن از حقانیت ایران به میان آورد.
وی افزود: مؤسسه تحقيقات استراتژيك لندن، مؤسسه سلطنتي لندن و ... كه همگی از بهترين های حوزه تحقیقات علمی در دنیا هستند با پول کشورهای عربی در حال فعاليت پژوهشي قوی راجع به ايران هستند.
دکتر تفرشی اضافه کرد: در این شرایط باعث مباهات است که مجموعه جهاددانشگاهی کشور  نسبت به اين امر مهم و ضروری برگزاری علمی-پژوهشی خلیج فارس گمارده است و به منظور پاسداشت و معرفي هرچه بهتر و بيشتر خليج فارس اين همايش علمي را تدارك ديده است ولي بايد بپذيريم كه براي اثبات حقانيت خليج فارس در عرصه بين الملل بايد بيشتر و بهتر كار كرد. در دفاع تاريخي و سياسي از کشورهای عرب هزينه هاي هنگفتي مي شود و بايد بدانيم شدت خشم آنها نسبت به محققاني كه درباره ايران كار مي كنند غيرقابل باور است. از سوي ديگر متاسفانه دفاع از محققان بين المللي در دستور و اولويت كاري ايران نبوده است و در سال هاي اخير در مسأله خليج فارس فعاليت علمي و جدي اي صورت نگرفته است. در اينجا بايد گفت مسايل مربوط به ايران يكي از مسايل مهم پرداخت دنياست در حالي كه خودمان ساده و بي توجه از كنار آن گذر مي كنيم.
استاد تفرشي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فعاليت هاي تبليغاتي قطري ها عليه ايران گفت: دولت قطر بعد از تجاوز عراق به خاك ايران چند كار رسانه اي دقيق و حساب شده كرد؛ تأسيس شبكه الجزيره و اخيرا شبكه جديد العربيه كه همه اين برنامه هاي تبليغاتي براي عربي سازي اسناد موجود در زمينه خليج فارس به كار بسته شده است. برگزاري جام جهاني فوتبال 2022 در قطر كه در اين پروژه بازيگران عرب هدف بزرگ عنوان كردن نام جعلی خليج ع ر ب ي را دنبال مي كنند؛ خيلي ساده انگارانه است كه تصور شود اين هزينه ها و برنامه ريزي ها از سوي كشورهاي عربي براي مطرح كردن يا دوستي با ايران همسايه پي گرفته مي شود.
اين استاد اسناد ايراني ادامه داد: در اين ميان و با هدف تهديد منافع ايران، عربستان به طور مفصل پروژه هايي را با هزينه هاي هنگفت طراحي و اجرا كرده است. ايجاد مؤسسات تحقيقاتي با پژوهشگران برجسته همه و همه در راستاي تحريف تاريخ و جعل نام خليج فارس انجام  مي شود. وضعيت امارات هم كه روشن است و نيازي به طرح  سوءاستفاده هاي آن از خليج فارس و جزاير اطرافش نيست.
وي تأكيد كرد: اينها همه هست و بايد دانست طبيعت رفتاري کشورهای عربی غير از اين نيست.  ما تصور مي كنيم بر پايه باور و اجماع ايراني كه حقانيت خليج فارس امري مسلم و غيرقابل انكار است بايد براي دنيا نيز اينگونه باشد و دنيا را موظف به دفاع از آن مي دانيم در صورتي كه با تاسف بايد گفت عالم سياست براساس زر و زور بنا شده است.
تفرشي تصريح كرد: برخی كشورهاي عربي با ايران دشمني هاي آشكار و نهان مي كنند و ما مي توانيم در مقابل كار علمي عميق و دائمی انجام دهیم، نفوذ بر جامعه بين المللي با فعاليت علمي – پژوهشي حاصل مي شود نه لشگركشي و فحاشي.
اين پژوهشگر تاریخ در ادامه گفت: بحث خليج فارس مبحثي است كه همه ايرانيان بر آن اتفاق نظر و اجماع دارند پس براي پاسداشت اين خاك پاك و پرافتخار نبايد تنها به برگزاري جشنواره، همايش، نشست و ... بسنده كرد. بايد پا در عرصه هاي بزرگ علمي نهاد؛ فتح قلوب و اذهان جامعه بين المللي در اين مسير اتفاق مي افتد. تأسيس انديشكده هاي بين المللي در اين مجال يكي از مؤثرترين شيوه هاي ورود به اين داستان است.
تفرشي در پايان ضمن قدرداني از جهاددانشگاهي كه متولي برگزاري اين همايش علمي – پژوهشي است، گفت: براي اثبات حقانيت خليج فارس بايد ابعاد مختلف تحقيقات علمي را در سطح بين المللي ارائه دهيم، از مبحث موسمي و فصلي پرهيز كنيم و به روز بزرگداشت خليج فارس به بهانه تقويم تكيه نكنيم. مسأله خليج فارس مسأله يك روز نيست؛ مسأله تمام روزهاست مسأله 365 روز سال است كه بايد از باب پژوهش به آن بپردازيم.